Whatever it takes; De Werkelijke Effecten van ECB monetair beleid
VOORAF
In 2019 zijn er een aantal studies gepubliceerd waarin de
feitelijke effecten van het ECB monetair beleid vanaf 2012 tot nu is gemeten.
De conclusies zijn zorgelijk voor het ondernemersklimaat in de Eurozone en de
reputatie van de ECB. Tot dusver is er slechts sporadisch over bericht in de
gangbare media. Dit artikel hoopt daar verandering in te brengen. Het is een
samenvatting van de studies door de universiteiten van New York, Rotterdam,
Frankfurt, IESE Business School, CEPR ( https://cepr.org/)
en de OESO (https://www.oecd.org/) .
HET BEGIN VAN HET EINDE
Op 26 juli 2012 verklaarde ECB president Mario Draghi te
doen “Whatever it Takes” om de Euro te redden van uiteenvallen. Diezelfde dag
ging het OMT programma van start. Ook wel bekend als QE, Quantitative Easing,
ofwel digitaal geld bijdrukken vanuit het niets.
DOEL VAN DE ECB MET HET QE / OMT PROGRAMMA
Door de overname van staatsobligaties van commerciële
banken, groeide bij die banken de beschikbare hoeveelheid geld om weer uit te
lenen aan bedrijven en huishoudens. Althans, dat was het doel van de ECB. Die
grotere hoeveelheid beschikbaar geld bij banken, zou zo de economie van alle
Eurolanden gaan stimuleren, door productiviteitsgroei en inflatie aan te
wakkeren. Uiteindelijk zouden de door de ECB kunstmatig gecreëerde Euro’s – via
het obligatie opkoopprogramma - in de werkelijke economie terechtkomen. Dat is
niet, of nauwelijks, gebeurd. De beoogde 2% inflatie - waardoor de nieuwe schuldenberg “vanzelf”
zou verdampen – is ook niet ontstaan. Alleen de prijzen van huizen en aandelen
schoten door menig plafond. Dat was weer net niet de bedoeling. Kortom; het ECB
plan is volstrekt mislukt, maar wordt wel voortgezet.
Waarom?
WAAR ZIJN DIE DUIZENDEN MILJARDEN EURO’S DAN
TERECHTGEKOMEN?
Vanaf 2010 t/m einde 2019, heeft de ECB in totaal €
4.658 Miljard, ofwel € 4.658.000.000.000,- aan geld uit “lucht” gecreëerd. Een
extra hoeveelheid geld, zonder dat daar ook maar één euro aan toegevoegde waarde
aan ten grondslag ligt. Vanaf begin 2020 is daar – in het kader van corona -
nog eens €
1.850 Miljard uit het niets bij gecreëerd. De teller staat nu op €
6.508.000.000.000,- sinds 2010 (zie ook bijgaande grafiek t/m 2019).
Ook die extra € 1.850 miljard van 2020 is weer voor dezelfde doelen aangemerkt als het geld dat tot 2019 werd bijgedrukt; verhogen van leencapaciteit voor commerciële banken om bedrijven en huishoudens te ondersteunen. Daarnaast kan de ECB ook met dit geld rechtstreeks in bedrijven investeren door bedrijfsobligaties aan te kopen.
Waar is al dat geld gebleven en waar gaat het nog naartoe?
Uit de genoemde studies blijkt dat het grotendeels niet is
terechtgekomen bij de door de ECB genoemde doelgroepen.
Het kwam vooral terecht bij zwakke banken in Zuid-Europese
landen die het weer uitleenden aan zwakke bedrijven in die landen; de
zogenaamde “Zombiebedrijven. Deze gebruikten het geld voornamelijk om oudere
rente en schulden af te lossen, zonder
veel te investeren in nieuwe productiemiddelen, kennis, technieken, of
medewerkers. ”. Ook investeerde de ECB rechtstreeks in verlieslatende bedrijven
middels het opkopen van obligaties. Op de website van de ECB staat letterlijk
dat zij de vrijheid hebben verlieslatende bedrijven, zonder verdere
voorwaarden, te financieren.
Het meeste ECB geld blijkt verbrand in Zuid-Europese
bedrijven met weinig toekomstperspectief.
HOE KON HET ZOVER KOMEN?
Volgens de CEPR studie uit januari 2019 waren in 2013 in Portugal,
Spanje en Italië, respectievelijk 50%, 40% en 30% van alle bedrijven zogenaamde
“zombies”. Bedrijven aan de rand van de afgrond die al minimaal 3 jaren op rij
hun renteverplichtingen niet konden betalen. Dus; de helft van alle bedrijven
in Portugal, 40% van de Spaanse bedrijven en 30% van de Italiaanse, stonden aan
de rand van faillissement in 2013.
De banken die deze zombiebedrijven financieren, werden van
nieuw kapitaal voorzien door de ECB. Dat nieuwe kapitaal werd vervolgens hoofdzakelijk
in deze slecht presterende zombiebedrijven gestoken, in een poging
faillissementen te voorkomen. Onlogisch? Nee. Niet als je bedenkt dat het
afboeken van slecht presterende leningen bij zombiebedrijven, nog veel meer
ellende voor deze banken betekende. Als in een land – Portugal bijvoorbeeld –
50% van alle bedrijven failliet zou gaan, betekent dat het einde van dat land
als lid van de Eurozone en van het bankenstelsel in de EU. Praktisch alle
aflossingsverplichtingen zouden kwijtgescholden moeten worden, c.q. overgenomen
door de gezonde lidstaten. Dat zagen we al eerder bij Griekenland. Zo dramatisch is de realiteit in de Eurozone.
De uitkomsten van de verschillende onderzoeken tonen aan dat
de commerciële banken in Griekenland, Ierland, Italië, Portugal en Spanje het
meest hebben geprofiteerd van het ECB monetaire beleid. Zij hadden de grootste
portefeuille in zwakke staats- en bedrijfsobligaties, die ze in konden wisselen
voor liquiditeit in Euro’s. Die
liquiditeit kon weer aan slecht presterende zombiebedrijven verstrekt worden om
faillissementen te voorkomen en daarmee
de balans van desbetreffende banken, de Euro en de Eurozone, te redden.
DE NEVENEFFECTEN VAN ECB BELEID; AFGENOMEN GROEI EN
PRODUCTIVITEIT IN DE EUROZONE
-
De slecht presterende zombiebedrijven in Spanje,
Portugal en Italië, blijken een lagere
rente te betalen dan de gezonde “niet-zombies”. Dat is de omgekeerde wereld in
bankenland waar bedrijven met een hoger risico, ook een hogere rente betalen.
Hier dus omgekeerd; hoe minder risico, hoe
meer rente betalen om de lage rente opbrengsten vanuit zombiebedrijven te compenseren.
-
Door de grote kredietstroom naar ongezonde
bedrijven, blijft er minder krediet over voor gezonde bedrijven. Dat remt de
ontwikkeling van gezonde bedrijven in de Eurozone en vormt daarmee een rem op
de groei in Europa.
-
Een rem op de groei in Europa impliceert minder
welvaartsgroei, een lager beschikbaar inkomen en een lager bestedingspatroon,
gevolgd door lage inflatie. Dit verklaart waarom de reële inkomens in alle EU
landen de afgelopen 10 jaren nauwelijks zijn gestegen en de inflatie onder de
gedroomde 2% bleef.
-
Het blijven financieren van slecht lopende
bedrijven leidt – zonder herstructureringen -
regelmatig tot faillissementen waardoor het geïnvesteerd vermogen is
verbrand, de werkgelegenheid verdwenen en de concurrentie voor goed lopende
bedrijven nadelig uitpakt.
-
Ongezonde zombiebedrijven blijken veel minder
nieuw personeel aan te nemen dan gezonde, groeiende, niet-zombies. Financieren
van zombiebedrijven ten koste van gezonde bedrijven, verlaagt werkgelegenheid
in de Eurozone.
WAT HEEFT DE ECB GELEERD EN KUNNEN WE NU ANDER BELEID
VERWACHTEN?
De ECB heeft in 2017 en 2018 haar eigen studies uitgevoerd
naar de effecten van haar monetaire beleid. Ze komt tot conclusies die
diametraal tegenover die van de OESO, CEPR en genoemde universiteiten staan. Zo
betoogt de ECB al vanaf 2016 dat de opkoopprogramma’s vele voordelen hebben
opgeleverd waaronder;
-
Een drastische reductie van het aantal
faillissementen (van verliesgevende bedrijven)
-
Een hogere gemiddelde waardering van
staatsobligaties door de steun van de ECB
-
Lagere rentes op staats- en bedrijfsobligaties
voor uitgevende partijen omdat de markt weet dat de ECB de risico’s van deze
leningen wegneemt.
-
Aanmerkelijk verlaagde financieringslasten van
staats- en bedrijfsschulden als gevolg van het bovenstaande.
Deze ECB argumenten zijn juist, maar volledig uit de context
getrokken van economische modellen die op groei gericht zijn. Immers, groei in
de EU is bewezen en dramatisch afgenomen sinds de start van het ECB monetair
beleid om redenen als eerder uitgelegd.
Ander beleid valt ook niet te verwachten. Eerder een
versterking van het bestaande, gezien de uitbreiding van de geldhoeveelheid met
€
1.850 miljard ten gevolge van de Covid-19 pandemie. Op de website van de ECB
staat te lezen dat ook dit geld weer zal worden aangewend om meer bedrijfs- en
staatsobligaties op te blijven kopen. Dat geldt voornamelijk voor zwak
presterende Eurolanden en verlieslatende bedrijven. De kern van de ECB
steunoperaties betreft Italië, Portugal, Spanje en Griekenland.
CONSEQUENTIES VAN VOORTZETTING HUIDIG ECB MONETAIR BELEID
Zoals de OESO en CEPR onderzoeken betogen, frustreert het
ECB beleid een normaal functioneren van de Europese interne markt. De ECB werkt
marktverstorend met als doel de Euro en de Europese eenheid in stand te houden.
De prijs daarvan zal op termijn niet betaalbaar blijken.
In een normale markt betalen zwakke bedrijven een hogere
rente dan gezonde bedrijven, worden zwakke bedrijven tijdig gereorganiseerd
onder liquiditeitsdruk, gaan (te) zwakke bedrijven failliet en worden vervangen
door gezonde.
Ook geldt voor een normale markt dat er een gezonde inflatie
( rond de 2%) is, een groeiende arbeidsparticipatie en jaarlijkse toename van
de productiviteit per medewerker door technologische ontwikkelingen. Van al
deze zaken is al tien jaren geen sprake.
HOE KAN DE ECB NIEUW PERSPECTIEF VOOR ZICHZELF, DE EURO
EN HET EUROGEBIED SCHEPPEN?
Zwakke heelmeesters maken stinkende wonden. Van dat principe
lijkt de ECB nog steeds niet doordrongen. Als de ECB door wil zetten met geld creëren
zonder daaraan ten grondslag liggende productiviteitsgroei, moeten er andere
voorwaarden gesteld worden aan de op te kopen obligaties. Te denken valt aan het volgende;
- Aanscherpen van de Regelingen uit 2017 voor Non- Perforning Loans
- Bedrijfsobligaties opkopen van alleen gezonde - niet zombie - bedrijven
- Uitbreiden mandaat Raad van Toezicht van de ECB met regels die de RvT in staat stellen om een veto uit te spreken over beslissingen directie ECB inzake onevenredige bevoordeling bepaalde Eurolanden
Aanhoudend zwakke, of afwezige, groei, verder verlies van spaar- en pensioentegoeden door de structureel negatieve rente, aanhoudende vergroting van de kloof tussen arme en rijke Eurolanden, verdere oplopende achterstand op een machtsblok als China, toename in het aantal Europese gezinnen onder de armoedegrens. Allen onderwerpen die versterkt worden door de wanhopige wens om de Euro en het Europese project in leven te houden. Op het moment dat een significant deel van de Europese bevolking begrijpt waar de oorzaak hiervan ligt, zal dat consequenties hebben voor het voortbestaan van de Euro en alles dat ermee samenhangt. We mogen hopen dat nationale volksvertegenwoordigers en regeringen dit tijdig inzien voordat sociale spanningen uit de hand gaan lopen.
Reacties
Een reactie posten