De continuïteitsgedachte voor bedrijven in crisis
Zonder continuïteit geen winst en zonder winst geen continuïteit. Een simpele zin die mijn zakelijk credo omvat en tegelijkertijd ook de uitdaging waarvoor heel veel bedrijven zich de komende jaren geplaatst zien. Dit als gevolg van de diepe sporen die “corona lockdowns” in de mondiale economie hebben getrokken.
Ik zie een goed functionerende organisatie – met lange termijn continuïteit – als een symfonieorkest: alles is op elkaar afgestemd en ingesteld tot een perfect stuk waar iedereen met plezier aan deelneemt en naar luistert.
Meer in managementtermen gevat; een gezonde organisatie met
lange termijn perspectief, erkent de factoren zoals beschreven in het 7S-model,
ontworpen door voormalige McKinsey medewerkers. Die 7S factoren omvatten het
instrumentarium van de organisatie en zijn onderverdeeld in drie “harde”
(strategie, structuur en systemen) en vier “zachte” elementen ( stijl,
significante gemeenschappelijke waarden, sleutelbekwaamheden en staf). Alle
zeven ben ik ze in de praktijk meermaals tegengekomen. Dat gebeurde in de 15
jaren dat ik binnen “distressed companies” werk als adviseur of interim
manager.
In mijn continuïteitsgedachte, heeft een bedrijf pas een
gezonde en langjarige toekomst, als aan alle 7 waarden structureel aandacht
wordt besteed.
Hoe ziet die aandacht er dan uit en is deze te “meten”?
- De
“Shared Values” (significante waarden) vormen het centrum van die
continuïteit. Het gaat over de bedrijfsopvattingen, de bedrijfscultuur, de
identiteit, zoals weergegeven in een bedrijfs Als blijkt – en dat is
regelmatig het geval – dat die bedrijfsvisie alleen in het hoofd van de
algemeen directeur aanwezig is, loopt de continuïteit gevaar.
Een modelmatige inventarisatie van de aanwezige bedrijfsopvattingen en –
cultuur, levert al heel snel inzichten op over de continuïteit van
de organisatie.
- De
“Strategie” wijst op welke uitdrukkelijke doelen nagestreefd worden en met
welke middelen men dat wil bereiken. De strategie slaat een brug tussen de
visie – die uit de shared values voortkomt – en de vaak harde
realiteit van de markt. Een strategisch plan maakt keuzes, onderbouwt die
en zorgt dat alle delen van een organisatie weten wat er van hun verwacht
wordt. Het ontbreken van een strategie, het niet voldoende bekend zijn bij
alle lagen in de organisatie, of het onvoldoende financieel en planmatig
onderbouwd zijn, verkleinen het zicht op continuïteit van
een bedrijf.
- De
“Structuur” refereert aan de inrichting van de onderneming zelf; niveaus,
taakverdeling, coördinatie en communicatie, lijn-,staf en functionele
organisatie. Zijn deze allen logisch opgebouwd en in lijn met de
kwaliteiten van desbetreffende medewerkers? De continuïteit is
zeer gebaat bij “de juiste man/vrouw op de juiste plek”. Is dat minder het
geval, dan heeft dat effecten op het lange termijn perspectief van een
bedrijf.
- De
“Systemen” Het gaat hierbij om alle formele en informele procedures,
regelingen en afspraken. Zowel intern als extern. Maar ook de inzet van de
technische middelen om al deze zaken te faciliteren. Denk aan de gebruikte
IT systemen, software en productie apparaat. Werkwijzen die achterhaald
zijn, niet aansluiten bij de gebruikte systemen, of voor meerdere
interpretaties vatbaar zijn, kunnen schade aan de continuïteit Ook
kan een gebrek aan systeeminformatie – zoals een maandelijkse
managementrapportage – de continuïteit in gevaar brengen.
Financiële managementrapportages zijn immers noodzakelijk om een bedrijf
mee te besturen en bij te sturen.
- De
“Stijl” van het management; de manier waarop de medewerkers door hun
leidinggevenden behandeld worden. Een goede manier van leiding geven –
“secure based leadership” – levert meestal een goed resultaat, laag
ziekteverzuim en laag verloop op. Het tegenovergestelde is ook denkbaar.
Als dat zich voordoet, kan dat weer een effect hebben op de continuïteit van
het bedrijf.
- De
“Staf” van het bedrijf heeft een belangrijke invloed op de vraag wat de
profielen zijn van managers en medewerkers, nu en in de toekomst. Hoe
wordt er gerekruteerd, gevormd, opgeleid, geëvalueerd en beloond? Is dit
onderdeel onvoldoende ontwikkeld, dan kan dat weer een bedreiging voor
de continuïteit opleveren.
- De
“Skills” ofwel Sleutelvaardigheden van de medewerkers stelt op scherp
waarin de organisatie uitblinkt. Waarin is ze goed / beter dan de
competitie? Ook hier weer geldt; als de organisatie in weinig uitblinkt
t.o.v. de concurrentie, dan kan dat effecten op de lange termijn continuïteit hebben.
Binnen de continuïteitsgedachte is ruimte en plaats om alle
zeven bovengenoemde factoren de revue te laten passeren via beproefde methoden
en te toetsen aan relevante externe (big) data. Dit laatste is van groot belang
om bedrijfsblindheid – en daarmee discontinuïteit – te voorkomen. Doel is om
vervolgens tot een set verbeteringsvoorstellen te komen die bijdragen aan de
overleving en groei van het bedrijf op korte en langere termijn.
Reacties
Een reactie posten